Brev:
Kost til en 1-årig, der ikke er interesseret
22. marts 2017
Alder:
13 mdr.
Kost til en 1-årig, der ikke er interesseret
Kære Helen.
Tak for tidligere svar omkring ammestop mv.
Min datter har siden uge 5 ikke blevet ammet, hvilket egentlig er gået godt, og er en stor lettelse for moderen, der trængte til at løsrive sig lidt. De første uger efter ammestop, ville min datter kun spise grød, langsomt begyndte hun at tage lidt andet til sig, i meget små mængder, men længere er vi bare ikke kommet her snart 2 måneder efter. Hun vil spise skorper, majskiks (a la riskiks) og lidt boller (som er grove fx rugbrødsboller). Rugbrød spiser hun maks 5 bidder af. Nylavet kyllingebryst vil hun spise op til 75 g, men ofte mindre (cirkatal). Pasta, ris, kartofler mv. rører hun ikke - uanset om hun selv må spise eller om det kommer på en ske.
Morgenmaden er enten Yoghurt med Musli fra Semper - ikke ret meget, men der er lidt eller anden slags færdigkøbt grød. Hun spiser ikke havregrød og øllebrød.
Formiddag i vuggestue får de boller og frugt. Hun spiser minimalt.
Til middag og til eftermiddag får hun madpakke. Vi er begyndt at give hende en grovbolle med smør med, da det er her, der er størst held. Hun får dertil agurk, rød peber, ærter og majs mv. - alt afhængig af, hvad for noget grønt, vi lige har herhjemme. Ærter, majs og rød peber bliver spist, men ikke andet.
Til eftermiddag får hun enten bolle med smør eller smøreost eller skorper med smør sammen med noget frugtmos.
Til aften bliver hun tilbudt familiens mad. Vi har en søn på 2½, så det er som regel meget børnevenligt så som kylling, mad med hakket oksekød, kyllingepølser mv. Hun spiser nogenlunde, hvis vi får nylavet kylling eller hvis vi får lasagne, men det er så det. I aften fik vi and og nudler med frisk rød og grøn peber samt bønnespirer. Hun fik det serveret foran sig hver for sig, så hun selv kunne spise, men nægtede totalt til trods for, at hun var meget sulten. Hun blev så tilbudt grød, da hun skulle op for at sove kl 19.30, hvor hun spise en portion.
Hun vågner så igen omkring kl 4, hvor hun atter er sulten. Her får hun sin morgenmad (første gang - hun bliver tilbudt mad mellem 7-8, hvor hun ikke tager imod noget). Når hun har spist, bliver hun atter puttet, og hun sover til kl 6-6.30.
Hun fik dræn for tre uger siden, hvor vi håbede, at det måske havde en betydning, men det har det desværre ikke haft. Hendes kurver knækker (lægen siger, at det kan være pga. ørerne, og det ved vi selvfølgelig endnu ikke om det har hjulpet, men jeg synes det begynder at være bekymrende.
Samtidig er vi som forældre ved at køre træt i konstant at snakke mad og forsøge at ernære vores datter bedst muligt. Hun får skiftevis vand og mælk til måltiderne og vand imellem måltider. Hun får desuden Movicol (men det fik storebror også i et år)
Hun er ellers en livsglad og temperamentsfuld lille pige, der ikke ser ud til at mangle noget. Men det er et halvt år siden, hun er vokset og kilomæssigt har hun også stået stille - eller i hvert fald haft en meget lille stigning på få hundrede gram i samme periode.
Hvad dælen er det lige vi griber og gør i?
Mange hilsner
Marianne